یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ 12:59

عبدالله موحد در 29 اسفندماه سال 1319 در شهرستان بابلسر بدنیا آمد. عبدالله قبل از حضور روی تشک کشتی ورزش را با رشته‌های شنا،قایقرانی و والیبال در شهرستان بابلسر آغاز کرد و در کل یک ورزشکار ممتاز بود.

Active Imageموحد پس از آن در دوران جوانی به تهران آمد و کشتی را در باشگاه تهران جوان آغاز و پس به باشگاه دارائی رفت و تمرینات کشتی خود را زیر نظر استاد رحمت‌الله غفوریان پیگیری کرد و خیلی زود به قله شهرت رسید.

عبدالله موحد سالهای 1340 و 1343 در رقابتهای قهرمانی کشور در وزن چهارم به مقام قهرمانی کشور دست یافت.

موحد در چهار دوره مسابقات بین المللی کشتی آزاد طی سالهای 1345 تا 1348 در تهران به مقام قهرمانی دست یافت اما نخستین تجربه مسابقات خارج از کشور وی حضور در جام بین المللی و معتبر تفلیس در سال 1962 میلادی و کسب مقام قهرمانی این رقابتها بود.

اسطوره بزرگ کشتی ایران نخستین‌بار در وزن چهارم تیم ملی در رقابتهای جهانی 1965 منچستر به مقام قهرمانی دست یافت. مجموعه مدالهای طلای این نابغه بزرگ کشتی ایران طی سالهای 1965 تا 1970 میلادی با کسب 8  طلا در رقابتهای المپیک ، جهانی و بازیهای آسیایی منحصر به فرد شد.

بزرگترین افتخار عبدالله موحد کسب مدال طلای المپیک 1968 مکزیکوسیتی بود.

پروفسور موحد که نخستین‌بار در رقابتهای جهانی 1963 صوفیه تحت هدایت نبی سروری و غفاری صاحب دوبنده تیم ملی شده بود آخرین‌بار در رقابتهای جهانی 1971 (اینبار نیز در صوفیه) به مقام چهارم دست یافت. رقابتهای المپیک 1972 مونیخ پایان راه مرد افسانه‌ کشتی ایران در تیم ملی بود  و وی با آسیب دیدگی مقابل حریف پانامایی وداع غم انگیزی با دنیای قهرمانی داشت.

عبدالله موحد الگوی فنی کشتی گیران ایرانی در لیست مشاهیر کشتی ایران بهمراه مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی در رتبه اول و در لیست مشاهیر کشتی دنیا در قرن بیستم در جایگاه یازدهم قرار دارد.

Active Imageموحد علاوه بر ورزش در تحصیلات نیز مدارج ترقی را طی کرده است و یکی از کشتی گیران تحصیلکرده است که دوره فوق لیسانس را در اواسط دهه 50 میلادی در مدرسه عالی شمیران پشت سرگذاشته و یکی از دانشجویان ممتاز این دوره بوده است و پس از آن دکترای خود را در رشته تربیت بدنی اخذ کرد.

پروفسور کشتی ایران که هم اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند هیچگاه حاضر نشد در خارج از وطن مربیگری کند و همیشه پایبندی خود را به ایران عزیز نشان داده است .

مرد افسانه‌ای کشتی ایران که هر از گاهی به منظور تجدید دیدار با دوستان به وطن سر می‌زند رمز موفقیت در کشتی را تمرینات مداوم ، جدیت و اصل خواستن توانستن است می‌داند.

برای مرد بزرگ کشتی ایران آرزوی سلامتی و طول عمر داریم.

 


برچسب ها :