یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ 10:05
جای خالی یکسان سازی تمرینات در کشتی کشور مشهود بود
مدرسین برای بروز کردن کشتی و پیشرفت آن پای کار بیایند
مجید ترکان گفت: جای خالی یکسان سازی تمرینات در کشتی کشور مشهود بود و آموزش رده ی سنی پایه ما از این معضل ضربه می خورد.

مجید ترکان قهرمان اسبق کشتی جهان و از مدرسان کشتی آزاد کشور در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون کشتی در مورد برگزاری کارگاه همسان سازی تمرینات با حضور مدرسان انستیتو کشتی گفت: ابتدا باید بگویم با نگاه مثبتی در خصوص تدوین سرفصل های آموزش مربیان در این کارگاه حضور یافتم.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در برگزاری کلاس های آموزش مربیان در سراسر کشور شاهد آن بودیم ناهماهنگی در چگونگی طرح درس و نحوه آموزش مربیان بود. اکثر مدرسان که که در این کارگاه ها حضور می یافتند چه خواسته و چه ناخواسته از دیدگاه خودشان فن هایی را تدریس می کردند که این موضوع موجب ناهماهنگی در نحوه آموزش بود.

دارنده مدال طلای جهان گفت: با دعوت انستیتو کشتی به منظور طرح یکسان سازی طرح درس مدرسان مربیگری کشتی، کارگاهی را هفته گذشته برگزار کردیم که در آن بیشتر روی آموزش پایه تأکید داشتیم و اینکه فن ها اصولی و به درستی اجرا شود و چه فن هایی باید توسط مدرسین تدریس شده و با آموزش بنیادی نیز همراه باشد و به شخصه علاقمندم که این کار پیگیری شود.

وی ادامه داد: هر چقدر ما بتوانیم در آموزش رده ی سنی پایه بکاریم در ردهی بزرگسالان راحت تر می توانیم برداشت کنیم.

دارنده مدال نقره جهان در مورد این سئوال که رئیس فدراسیون گفته دانش فنی مربیان ما بروز نیست و کشتی از این مورد ضربه می خورد گفت: در ورزش می گوییم ورزش با علم پزشکی دو بالی هستند که به پرواز در می آیند نمی توانیم بگوییم که علم پزشکی پیشرفت کرده ولی ورزش نه چون هر دو برای سلامتی هستند.

وی ادامه داد: در کشتی نیز همین را می گویم وقتی علم ورزش پیشرفت و تغییر کرده و بحث  علم بیومکانیک می شود خود به خود کشتی از نظر اصول اجرایی تکنیک ها باید به روز شود و می بینیم که خیلی از کشورها با فنونی کاربردی می آیند و یک حرکت های خاصی در اجرای فن بوجود می آورند که با کمترین انرژی و با کمترین زمان بیشترین پوئن را می توانند کسب کنند، پس وقتی ما صحبت از به روز کردن دانش کشتی می کنیم یعنی اینکه قوانین کشتی روز به روز تغییر کرده و به فرض در خاک آن فرصت را نمی دهند فن هایی که در گذشته به اجرا در می آمد به اجرا در بیاید و کشتی گیران از فنونی که راحت تر و با اصل بیومکانیک هماهنگ است و با کمترین انرژی و زمان می تواند پوئن کسب کند استفاده می کنند و ما به روز بودن کشتی گیران و مربیان را بر روی این اصول می گوییم.

دارنده مدال برنز جهان در مورد موارد مطرح شده در کارگاه همسان سازی طرح درس مدرسان کشتی گفت: مدرسان فدراسیون باید بدانند که چه چیزی را در کلاس های آموزشی تدریس کنند و تأکید نیز بر این بود که هرچه را در آموزش رده ی پایه بکاریم در بزرگسال درو می کنیم.

وی ادامه داد: این کارگاه برای مدرسان بود که نحوه آموزش را بروز رسانی کنند و با تبادل اطلاعات یکدیگر نسبت به همسان سازی اقدام و تدریس ها در استان ها به یک مدل انجام شود تا در تمامی استان ها و مناطق کشور تمامی کشتی گیران در رده ی پایه فنون  را به یک صورت و به بهترین نحو یاد بگیرند و باید تلاش کنیم در رده ی پایه اصول بنیادی را یکسان سازی کنیم که بعد از آن که پس از چند سال به رده های بالاتر آمدند بتوانند پینش کشتی خود را با استفاده از مربیان بالا ببرند.

مدیر فنی سابق تیم های ملی کشتی آزاد تصریح کرد: برگزاری این کارگاه به جهت اینکه مدرسان سلیقه ای رفتار نکنند خیلی خوب بود ضمن اینکه هر مدرسی می تواند ایده و نظرش را برای بهتر به اجرا درآوردن طرح درس آموزش مربیان ارائه دهد تا در نهایت آموزش مربیان در سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یا خوزستان روی یک اصول و طرح درسی که قبلا در یک کارگاه از طریق مدرسان به نتیجه رسیده است تدریس شود.

ترکان اظهار داشت: مربیانی هستند که از دانش روز به دور هستند و این وظیفه مدرسین است که با بروز کردن و یکسان سازی طرح درس نسبت به بازآموزی آن ها اقدام کنند و این موضوع تها در کشتی نیست و در تمامی فن ها و علم ها نیز بروزرسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: آیا آموزشی که در مدارس و دانشگاه ها 20 سال پیش بود الان هم همان آموزش است یا تغییر کرده و بروز رسانی شده است و کشتی هم همین است و وقتی قوانین کشتی عوض می شود و یا سرعت و یا اجرای فنون تغییر پیدا می کند وظیفه مدرسان است که آن را به مربیان انتقال بدهند و سلسله مراتب باید انجام شود و اگر در مربیان ضعفی دیده می شود باید مدرسان آن را برطرف کنند.

ترکان گفت: در این کارگاه مدرسان حاضر با یکدیگر روی یک فن بحث می کردیم که یک مربی از کجا شروع کند و چرا و نحوه اجرای این فن باید به صورت اصولی گفته شود و کار سلیقه ای نباشد تا در آینده که با این روش پایه روی نونهالان و نوجوانان کار کردیم بتوانیم در رده های بالاتر بتوانیم کارهای بیشتری به لحاظ فنی روی آن ها انجام دهیم و این دقیقا مانند آموزش و پرورش است که اگر ما معلم قوی در پایه داشته باشیم دانش آموزان قوی خواهیم داشت.

وی در مورد استقبال مدرسان از ایجاد کارگروه برای مشخص کردن طرح درس یکسان برای آموزش مربیان در انستیتو کشتی اظهار داشت: کاری به دیگران ندارم ولی خودم را موظف می دانستم که در اینجا حضور داشته باشد و در بحثی که در مورد یکسان سازی باشد دلایل خودم را بیاورم و از زمان پرفسور حمیدی در این راه کار کردم و در مورد اینکه چگونه باید یک مدرس تدریس کند می دانم و کار کردم و باید نتایج کارهای خود را در یکجایی ارائه دهم البته باید بگویم که هنوز هم در حال یادگیری هستم چراکه کشتی در حال تغییر است بعنوان مثال نحوه آموزش فن یک دست و یک پا عوض نشد اما نحوه به اجرا درآوردن آن تغییر کرده کشتی و مهارت در آن باز است، روش ها تغییر کرده اما ما همان روش های قدیمی را تدریس می کنیم.

ترکان ادامه داد: از نحوه گرم کردن، نرمش کردن تا بدنسازی باید بروز شویم، ورزش کردن عوض نشده اما چگونه به اجرا درآوردن آن تغییر یافته و این ها برای کشتی ما خیلی مهم است. تجربه و علم باید در کنار هم حرکت کند و تبدیل به دانش شود اما به غیر از دانش باید بینش هم داشته باشیم و دانش در کنار بینش می تواند راهگشای کار باشد و نوع نگاه ها و درک از اجرای یک فن را باید یکسان سازی کنیم.

مسئول فنی اسبق تیم های کشتی پایه گفت: فدراسیون برنامه راهبردی چشم انداز کشتی در 8 سال آینده که هدف آن قهرمان در المپیک است را رونمایی کرده است و دقیقا در راستای این برنامه و نیاز است که روی رده ی پایه کار شود تا 8 سال آینده کشتی گیرانی داشته باشیم که از نظر اجرای فنون و کشتی گیری به روز تر باشند و باید ما نگاهمان به آینده باشد و آینده نگر باشیم.

وی گفت: وقتی می خواهیم صحبت از علم و دانش بکنیم باید فضای آن را نیز بوجود بیاوریم و اگر این فضا بوجود بیاید می توان کار را پیش برد. من می گویم اول باید از خودمان شروع کنیم و بعنوان مدرس باید ببنیم چه دیدگاهی برای بروز بودن داریم، بعنوان مثال من زانوی پایم را سال 1372 جراحی کردم اما الان آن جراحی رد شده و شیوه ی جدیدی آمده است و بعضی از فن ها نیز رد شده است و جایگزین آن فنی آمده است و می توانیم با اجرای آن بیشتر پوئن بگیریم و زمان و انرژی کمتری صرف کنیم.

ترکان در مورد اینکه کشتی کشور چگونه به این فضا خواهد رسید گفت: اول انگشت اشاره را به خودم دارم باید ببنیم چقدر مدرسان کنار هم بودند و توانستند با هم به یک نتیجه برسند و باید رویکرد خردگرایانه داشته باشیم و اجازه بدهیم که نظراتمان را چه به درست و چه به غلط مطرح کنیم و پس از بحث و بررسی، مسائل را روشن تر می بینیم و برای ما مهم این باشد که به حقیقت برسیم و نه اینکه شما اول گفتید یا درست گفتید. و باید هدف همه ما این باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم موفق شویم باید بتوانیم با هم به تفاهم برسیم و همفکری کنیم و داشته هایمان را کنار هم بگذاریم و نتیجه آن را بعنوان یک طرح درس در اختیار سایرین قرار بدهیم تا کشتی بروز شده و رو به پیشرفت باشد.


برچسب ها :