شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ 15:14

امامعلی حبیبی در 5 خردادماه سال 1310 در یکی از روستاهای شهر بابل متولد شد

Active Imageامامعلی حبیبی در 5 خردادماه سال 1310 در یکی از روستاهای شهر بابل متولد شد . ورزش را با کشتی محلی لوچو آغاز کرد و سپس یادگیری فنون کشتی را درسال 1331 در پادگان گرگان آغاز نمود و در شهر قائم شهر زیر نظر اسکندر علی‌آبادی آموزش خود را پیگیری نمود . پس از قهرمانی در مسابقه‌های انتخابی مازندران در سال 1332 در رقابتهای قهرمانی کشور شرکت نمود و عنوان چهارم وزن 72کیلوگرم را بدست آورد. سال 1333 هم به مقام چهارم رسید ولی با قهرمانی در سالهای 1335 و 1337 در تهران،  1338 در شیراز و 1339 در رشت قهرمان کشور شد و برای شرکت در اولین تورنمنت خارج از کشور خود عازم رقابتهای بین‌المللی ترکیه شد ولی در وزن 67 کیلوگرم به موفقیتی دست نیافت .

بازیهای المپیک 1956 ملبورن اوج درخشش ببر مازندران بود که علی‌رغم تب شدید مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن 67 کیلوگرم بدست آورد . امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال 1959 دو تن از بزرگان کشتی دنیا بالاوادزه از شوروی سابق و اسماعیل اوغان از ترکیه را مجموعاً در کمتر از 3 دقیقه ضربه فنی کرد .

در دوران حضور در عرصه کشتی به سریعترین کشتی‌گیر جهان معروف شد و در سال 1961 در رقابتهای جهانی یوکوهاما بالاتر از موروزوف از شوروی و کانه‌کو از ژاپن برای دومین‌بار روی سکوی نخست جهان ایستاد، در این سال تیم کشتی ایران به مقام قهرمانی دست یافت.

حبیبی با کسب مدال طلای رقابتهای جهانی 1962 تولیدو برای همیشه از دنیای دایره طلایی خداحافظی کرد . وی علاوه بر 4 طلای جهان و المپیک موفق به کسب مدال طلای بازیهای آسیایی 1958 توکیو شد .

حبیبی پس از پایان دوره قهرمانی مدتی به مربیگری پرداخت ولی پس از آن وارد عالم سیاست شد و در دوره‌ای هم به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت.

امامعلی حبیبی قهرمانی است که در کوتاهترین زمان قهرمانان بزرگی همچون بالاوادزه را با فنون یک‌دست و یک‌پا و سرته یکی به زمین می‌زد و پس از گذشت 50 سال هنوز کشتی‌گیری نتوانسته با آن سرعت و تبهر فنون زیبای کشتی را به نمایش بگذارد .

بلور و اریکان از مربیان وی در تیم ملی بودند و وی با کشتی‌گیرانی نظیر جهان پهلوان غلامرضا تختی و محمدعلی صنعتکاران و محمد ابراهیم سیف‌پور ، منصور مهدی زاده ، حمید توکل ، رضا قلیچ‌خانی و برادران ملاقاسمی هم دوره بوده است.

حبیبی هم اکنون در باغ شخصی‌اش در اطراف قائم‌شهر زندگی می‌کند و مدتی از سال را نیز برای دیدار با اعضای خانواده به آمریکا می‌رود .

امامعلی حبیبی که همیشه قلبش برای مملکت می‌تپد در رقابتهای جهانی 2007 باکو لوح مشاهیر فیلا را دریافت کرد .

 


برچسب ها :